Mumsigt =)

Hitta det här receptet i Året runt tidningen, ett långpannebröd med linfrön.
Testade att baka det idag och det blev jätte gott =)
Passar bra att bjuda syster yster på i helgen när hon kommer och besöker oss =)


Bakat med kärlek <3

Långpannerutor      ca 20 st bitar
50 g jäst
5 dl standardmjölk
2 msk flytande honung
1 msk salt
1 dl linfrön
4½ dl rågsikt
7 dl dinkelmjöl

Smula jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader.
Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av mjölken, salt, honung, linfrön, rågsikt och nästan allt dinkelmjöl, spara lite till utbakning.
Arbeta degen tills du känner att den är smidig och släpper från bunkens kanter, tillsätt mer mjöl om så behövs. Låt degen stå övertäckt i 40 min.
Täck en lågpanna ca 30*40 cm med bakplåtspapper och tryck med fingrarna ut degen över hela långpannan.
Froma rutor genom att trycka ner degskrapan genom degen ända ner i botten på pannan.
Låt jäsa övertäckt i ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min eller till brödet fått fin färg.
Låt svalna på galler.





Kommentarer
Postat av: Ida

det låter jättegott, måste jag prova!

Synd att vi inte kunde ta en fika över det sen när det är nybakat bara! :)

Kramar

2010-10-01 @ 10:02:06
URL: http://idahooo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0